Briefing de presă după ședința de Guvern

9 luni în urmă 81

[Check against delivery]

Mihai Constantin: Bun găsit la o sesiune de informare publică, după o ședință extraordinară a Guvernului, menită să adopte ordonanța de urgență care declanșează procesul de organizare simultană a alegerilor locale și pentru Parlamentul European în ziua de duminică, 9 iunie 2024. Perioada electorală pentru alegerile din data de 9 iunie va începe la data de 12 martie 2024 și se va încheia în termen de trei zile de la publicarea rezultatului alegerilor în Monitorul Oficial al României, Partea I. Vreau să mulțumesc domnului președinte al Autorității Electorale Permanente, domnul Toni Greblă, AEP fiind inițiatorul principal al acestui act normativ, că participă la acest briefing de presă pentru a ne da informațiile avizate despre actul normativ tocmai adoptat. Domnule președinte, mulțumesc și aveți cuvântul!
Toni Greblă: Mulțumesc și eu. Înainte de toate, dați-mi voie să urez un sincer la mulți ani tuturor doamnelor și domnișoarelor, cu prilejul acestei zile. În al doilea rând, Autoritatea Electorală Permanentă a fost co-autor, alături de Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Afacerilor Externe, la întocmirea proiectului ordonanței de urgență. Aș vrea să fac de la început o singură precizare: dacă cele două tipuri de alegeri, europarlamentarele și localele, ar fi fost organizate separat, tot am fi avut nevoie de un act normativ, de o ordonanță de urgență, deoarece între timp au intervenit modificări tehnice care făceau necesară reglementarea acelor domenii. Una din modificări privește organizarea votului în străinătate. S-a renunțat la ideea acelor liste suplimentare care erau consemnate cu pixul și semnătura celui care vota, acum, folosind SIMPV-ul, o aplicație. Lista suplimentară pentru cetățenii români rezidenți în străinătate se generează electronic și se câștigă și timp și acuratețe, pentru că un cetățean care a votat o dată în străinătate nu poate să mai voteze a doua oară la o altă secție din țară sau din străinătate. Acum câteva cuvinte, pe scurt, despre cuprinsul ordonanței. În primul rând, adoptând ordonanța de urgență, am fost preocupați să respectăm Constituția, recomandările Comisiei de la Veneția și bunele practici în materie electorală, astfel încât nu am modificat ceea ce se cheamă legislație electorală. Am făcut cuvenitele modificări numai în ceea ce privește chestiunile tehnice care țin de organizarea și de desfășurarea alegerilor. Atât Comisia de la Veneția, cât și Constituția României, practica Curții Constituționale nu recomandă modificări legislative, modificări ale legislației electorale, nu simple ajustări tehnice care sunt necesare pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor. Și, din acest punct de vedere, am fost preocupați de mărirea gradului în care cetățenii pot să-și exercite votul, de mărirea termenelor în care competitorii electorali pot să depună candidaturi. Deci, nu am restrâns niciun termen, niciun drept, nicio situație, ci dimpotrivă, am căutat să le lărgim. Vă dau un singur exemplu, restul le găsiți în cuprinsul ordonanței. Perioada electorală, cea în care pot fi desfășurate activități care finalmente duc la obținerea unui rezultat final, a fost mărită de la 75 la 90 de zile și pentru alegerile locale, tocmai pentru a da posibilitatea unui timp în plus competitorilor electorali să poată să-și organizeze activitatea în așa fel încât să poată să depună candidaturile, semnăturile, ș.a.m.d. inclusiv cu 30 de zile înainte să poată să fie declanșată campania electorală. Am stabilit, de asemenea, nivelul indemnizațiilor pentru membrii diverselor birouri care se organizează de la Biroul Electoral Central până la biroul de secție. Componența acestora, numărul acestora, care este identic cu cel de la alegerile desfășurate în 2019, respectiv 2020, astfel încât considerăm că acum atât competitorii electorali, cât și toți cei angrenați în organizarea și desfășurarea alegerilor au mijloace legale la îndemână pentru a putea să organizăm, să desfășurăm niște alegeri libere, corecte și atât competitorii electorali, cât și cetățenii cu drept de vot să poată să fie mulțumiți. Mai adaug doar un singur aspect. Această ordonanță de urgență care va intra în vigoare probabil va fi publicată în Monitor în această seară, va fi urmată de adoptarea a trei hotărâri de guvern prin care se vor stabili: 1. nivelul cheltuielilor pentru organizarea și desfășurarea alegerilor; 2. calendarul principalelor acțiuni care se desfășoară în această perioadă electorală și 3. principalele măsuri tehnico-organizatorice care vor fi luate în perioada imediat următoare. Cred că este suficient ce v-am spus. Dacă aveți eventual o întrebare, două, cu drag pot să răspund la ele.
Reporter: Bună ziua. În urmă cu 10 ani, Ordonanța 55, similară, permitea primarilor să treacă de la un partid la altul fără să-și piardă mandatul. Ulterior a fost declarată neconstituțională, însă demersul a fost făcut după ce deja 540 de aleși locali și-au schimbat mandatul. Aveți acum articolul 33. De ce este diferit în acest context?
Toni Greblă: Este diferit pentru că acum s-a urmărit ca pentru o perioadă limitată de la data începerii perioadei electorale și până la terminarea alegerilor, practic, având în vedere că există un decalaj până la constituirea noilor autorități alese, primarii, președinții de consiliu județean, respectiv consilierii locali, consilierii județeni dacă consideră că așa este bine pentru bunul mers al lucrurilor să poată să candideze din partea altui competitor politic, fără să-și piardă mandatul de ales local. Această interdicție, această posibilitate de migrare politică de la un partid politic la altul este posibilă numai pentru că este vorba de un decalaj între iunie, când se desfășoară alegerile, și probabil începutul lunii octombrie, când încep să fie constituite primele consilii locale, respectiv județene, iar consilierii validați, odată constituit consiliu, să depună jurământul. Este o decizie care a fost asumată în guvern pentru a da posibilitatea acestora să candideze în alegeri. Altfel s-ar fi putut înțelege că li se restrânge dreptul de a candida, limitând doar la partidul care l-a desemnat acum patru ani de zile.
Reporter: Această ordonanță de urgență este greu de atacat la Curtea Constituțională? Poate fi atacată de Avocatul Poporului? Doar opoziția spune că ați făcut un abuz când ați decis acest lucru și ați permis acest rasism politic. De ce nu ați adoptat o altă formă, un alt act normativ care să permită și un control al Curții Constituționale?
Toni Greblă: Controlul Curţii Constituționale nu este exclus. După cum bine cunoașteți, orice ordonanță de urgență, ca să înțeleagă toată lumea, trebuie confirmată în Parlament, astfel încât Legea de adoptare a ordonanței să poată fi supusă controlului în condițiile legii, supusă controlului de constituționalitate. Eu vă asigur că aceasta nu încalcă prevederile Constituției. Probabil vă referiți la migrația politică. În termenul pe care îl folosiți nu a fost niciodată declarată nici constituțională, nici neconstituțională, și în momentul în care aceasta era permisă fără nicio restricție, și în varianta în care aceasta era interzisă cu desăvârșire, sub sancțiunea pierderii.
Reporter: Bună seara! Ați invocat faptul că se poate ataca după ce ajunge act normativ în Parlament. Știți însă foarte bine că din momentul publicării ordonanței de urgență în Monitorul Oficial, ea își face efectele și practic am putea să vedem aleși locali, așa cum ați anunțat și dumneavoastră, de la consilieri locali județeni, primari în exercițiu și șefi de CJ-uri care pot migra în această perioadă, până când este adoptat proiectul de aprobare a acestei ordonanțe în Parlament și poate fi atacat și de opoziție. Ei bine, ce se întâmplă cu acești alegi locali care vor migra în această perioadă pe care am enunțat-o și până la o decizie potențială a judecătorilor Curții Constituționale? În cazul unei decizii nefavorabile acestei ordonanțe, a judecătorilor Curții, mai riscă ei să își piardă mandatul sau nu?
Toni Greblă: Să vedem întâi, ipotetic vorbind, ce s-ar întâmpla dacă ar fi atacată la Curtea Constituțională și o decizie ar fi pronunțată. Deciziile Curții Constituționale, după cum cunoașteți, au aplicabilitate pentru viitor şi nu retroactivează, astfel încât ce s-a întâmplat sub efectul unei legi în vigoare păstrează caracter de legalitate de la data intrării în vigoare, publicării în Monitorul Oficial a deciziei Curții Constituționale, toată lumea este obligată să respecte prescripțiile izvorâte din decizia Curții Constituționale.
Reporter: Cu alte cuvinte, vor avea liber la migrație, aleșii locali, până la o eventuală decizie, dacă va fi ea nefavorabilă, a Curții? Și doi la mână ce înțeleg şi opoziția înțelege și acuză faptul că această ordonanță va fi în beneficiul actualelor partide de guvernare PSD-PNL. Cei din opoziție susțin că astfel vom asista la o migrație în special a aleșilor USR, AUR, mai puțin şi alte partide mai micuțe, din genul PMP - către PNL și PSD. Cum vedeți aceste acuzații?
Toni Greblă: Am declarat încă de la începutul mandatului meu la Autoritatea Electorală Permanentă, că eu și întreaga Autoritate Electorală Permanentă va fi străină de disputele politice, nu va intra niciodată în dispute politice, astfel încât eu pot să vă spun doar atât: decizia este de oportunitate politică, nu este de constituționalitate. În opinia mea ea poate fi considerată constituțională. E o decizie de oportunitate politică care aparține competitorilor politici. Eu nu vreau să intru în această dezbatere, pentru că repet, Autoritatea se va păstra neutră, echidistantă și egală față de toți competitorii politici, indiferent de faptul că sunt mai mari, mai mici la putere, în opoziție, mai de stânga, mai de centru, mai de dreapta, mai de sus, mai de jos, ne vom comporta în mod egal pentru a le asigura o posibilitate egală tuturor să-și exercite drepturile, să poată să spere că țintele care și le-au propus vor fi fost atinse, însă fără să intrăm în niciun fel de dezbatere politică.
Reporter: Dacă mai îmi permiteți, am nevoie de o clarificare: această migrație va fi una controlată? Există o perioadă de timp în care respectiva, respectivul ales local în exerciţiu poate să facă aceasta, doar ca posibil candidat, deci doar dacă este candidat? Ce se întâmplă cu cei care încearcă să migreze după data de 9 iunie?
Toni Greblă: Strict tehnic, vă pot spune următoarele: de la data intrării în vigoare a ordonanței, să zicem de mâine, cei care vor să candideze - consilier, primar, președinte de consiliu județean - în numele altui partid decât cel cu care a câștigat alegerile în 2020, acesta este liber să o facă, are la dispoziție 25-35 de zile până înainte cu 45 de zile de la data alegerilor, mai bine zis, are această posibilitate să-și depună candidatura în numele altui partid. El nu pierde mandatul în care își exercită atribuțiile în prezent, până la data constituirii noului consiliu, respectiv depunerii jurământului de către primar, președinte de consiliu județean, el nu poate să-și mai schimbe partidul în numele căruia a candidat la alegerile din 9 iunie și evident că nici după data în care va începe exercitarea noului mandat nu va avea voie să-și mai schimbe partidul cu care a participat în alegeri, sub sancțiunea demiterii, încetării mandatului de primar, respectiv președinte al consiliului județean.
Reporter: Bună seara! Vreau să vă întreb cum ar arăta o secție de votare în contextul în care la alegerile locale se votează doar în localitatea de domiciliu, în timp ce la alegerile europarlamentare se poate vota oriunde? Se vor crea două cabine de vot, vor fi două birouri? Spuneți-ne mai exact.
Toni Greblă: Așa cum este proiectul ordonanței de urgență, va fi o singură infrastructură electorală, un singur birou electoral central, un singur birou de circumscripție, un singur birou al secției de votare. În biroul respectiv, numărul membrilor, să zicem, al unui birou de secții de votare, asta interesează pe toată lumea, numărul va fi același care a existat și în 2020. Vor exista la mijloc cinci urne: una pentru buletinele de vot pentru europarlamentare, celelalte patru pentru alegerile locale, respectiv primar, președinte de consiliu, consiliu local, consiliu județean. Și vor exista suficiente  cabine - cinci, șase, șapte - în așa fel încât acolo cetățeanul să-și exercite dreptul de vot. Va exista o singură urnă specială pentru toată secția de votare. Cu ea se vor deplasa doi dintre membri, în condițiile legii, pentru motivele pe care le știți, se vor deplasa doi membri din biroul secției de votare, desemnați de către președinte, împreună cu un subofițer de la Jandarmerie sau de la inspectoratul de poliție. În urna specială vor fi introduse toate cele cinci buletine de vot, dacă cetățeanul respectiv optează să voteze pentru ambele tipuri de alegeri și dacă are dreptul să voteze pentru ambele într-o anume secție de votare. Pentru că, trebuie precizat, faptul că pentru alegerile europarlamentare există o singură circumscripție electorală pe toată țara și pe toată străinătatea, deci, un cetățean român, indiferent unde se află, poate să-și exercite dreptul de a vota pentru europarlamentare. Pentru alegerile locale, însă, trebuie să voteze numai în localitatea de domiciliu sau dacă are reședința stabilită în acea localitate cu mai mult de 30 de zile înainte de data alegerilor. Există și infrastructura tehnică, a fost creată, și anume pe aceeași platformă informatică există două butoane, ca să mă înțeleagă toată lumea - dacă ai votat în localitatea de domiciliu pentru locale, atunci este activat acel buton și se înregistrează automat, dacă votezi și pentru celălalt tip de scrutin, e activat și al doilea buton și atunci înseamnă că ai votați pentru ambele tipuri de scrutin, nu mai poți vota nicăieri în altă parte. Poți în același timp, dacă, spre exemplu, ești în Sinaia și votezi la Sinaia pentru europarlamentare, pentru că tu ai domiciliul în București, nu știi dacă ajungi în timp util la București, şi atunci, ca să fii sigur că ai votat cel puțin pentru europarlamentare, votezi acolo pentru europarlamentare și, dacă ai ajuns în timp util până la închiderea secțiilor de votare în secția de votare unde ai domiciliu, poți să-ți exerciți dreptul de vot și pentru alegerile locale. Dacă tot suntem la capitolul exercitarea dreptului de vot, votarea va începe la ora 7:00, se va termina la ora 22:00 cu posibilitatea de prelungire, prelungire decisă de către biroul secției de votare. Dacă în afara secției de votare mai sunt alegători, președintele secției de votare are posibilitatea să prelungească votarea până la ora 23:59. Eu vă mulțumesc, vă promit că în momentul în care...
Reporter: O singură întrebare.
Toni Greblă: Vă rog.
Reporter: Vreau să profit de prezența dumneavoastră aici și, referitor la comasarea alegerilor, există cumva varianta ca bugetele partidelor să fie suplimentate sau vor fi suplimentări în acest sens?
Toni Greblă: Nu. Nu știu ce înțelegeți prin bugete. Suma totală pe care pot să o cheltuiască? Ele sunt separate pentru fiecare tip de alegere. Legea în vigoare astăzi prevede un mod în care cheltuielile pentru europarlamentare sunt făcute și ele rămân neschimbate și alt mod, alt nivel de cheltuieli pentru autoritățile locale pe diverse ierarhii, ele rămân neschimbate. De asemenea, probabil vă interesează foarte mult, timpii de antenă vor fi separați pentru un tip de alegere și pentru celălalt. Deci nu, nu va fi același timp de antenă pentru ambele scrutine.
Reporter: Încă o întrebare, mă scuzați, dacă mai puteți să mai stați, puțin. Aș vrea să mă uit puțin la timpul de vot, pentru că știm că vor fi cinci buletine de vot cu care omul le va primi în secție. Nu considerați că este un timp mult prea scurt, ținând cont că la alte alegeri, de exemplu la alegerile europarlamentare s-a votat pe mai multe zile. Acum avem doar o singură zi și la europarlamentare și la locale și, mai mult, vor fi foarte multe buletine de vot pe care omul trebuie să se uite, inclusiv listele de consilieri locali, consilieri județeni.
Toni Greblă: Am făcut și o simulare, dar aș vrea să vă spun că pentru alegerile locale, dacă ar fi fost organizate singure, cetățeanul ar fi avut patru buletine de vot la îndemână. Acum mai are în plus un singur buletin de vot, care este și relativ simplu, pentru că nu conține decât o listă de candidați pentru fiecare competitor politic. Competitorii probabil vor fi 10, 15, nu-mi dau seama câți vor fi. Deci nu este foarte complicat. În plus, am mărit de la 21:00 la 22:00, timpul normal în care se votează și am dat posibilitatea, tocmai pentru ca unele secții, unde va fi o aglomerație mai consistentă, să poată să prelungească votarea cu încă două ore, 22:00 până la 24:00. Nu mai putem să o lăsăm pentru ora 24:00 pentru că trecem în altă zi, iar, prin ceea ce a stabilit Comisia Europeană, votarea este în ziua de referință, cum am ales-o noi, 9, nu 10, ca să putem să sărim peste ora 22:00. Ce voiam însă să vă promit? Că mâine veți cunoaște cu toții mai bine conținutul ordonanței de urgență și eu vă promit, pentru că este unul din atributele esențiale ale Autorității Electorale Permanente să informeze alegătorii în legătură cu posibilitățile tehnice de desfășurare a acestui vot. O să fie prezent la mai multe mijloace mass-media ca cetățenii să poată să fie informați cât mai bine asupra faptului că dreptul lor de vot este respectat, va fi respectat, vom crea toate condițiile necesare ca cei doritori, cu un minim efort să poată să-și exercite dreptul de vot. Vă mulțumesc!
Reporter: Bună seara! Considerați că prin această comasare se va produce și o economie la bugetul de stat și dacă aveți o estimare în această privință?
Toni Greblă: În mod sigur se va produce, va fi o economie la bugetul de stat pentru că nu vom mai avea două rânduri de birouri electorale de sus până jos. Buletinele de vot vor fi aceleași și dacă erau împreună și dacă erau separate. Nu am făcut încă un calcul exact, dar economia va fi de cam 40% din al doilea tip de alegeri. Odată cu hotărârea de Guvern cu privire la nivelul cheltuielilor pentru organizarea și desfășurarea alegerilor, hotărâre care va fi adoptată săptămâna viitoare, vom vedea exact care este cuantumul. Să nu încercăm, însă, să comparăm ce a fost acum 5 ani, pentru alegerile europarlamentare, pentru că între timp lucrurile au mai evoluat, veniturile au mai crescut, nivelul de trai este altfel și atunci ar trebui să ajustăm, prețul hârtiei este altul, prețul de imprimare a buletinelor de vot este altul transporturi, ș.a.m.d. Deci toate astea au influențat şi vor influența nivelul cheltuielilor. Repet și eu ce ceea ce zic foarte mulți politologi, nu politicieni: democrația costă și nu ăsta este principalul mijloc. În orice caz, să fiți siguri că va fi o economie.
Reporter: Scuzați, o scurtă precizare aţi spus 40% din al doilea.
Toni Greblă: Deci când organizăm un singur tip de alegeri, să zicem, locale, ele costă x lei. N-ai cum să micșorezi acest număr. Pentru al doilea tip, cheltuielile sunt cam 40% din cât ar fi fost dacă s-ar fi organizat separat. Mulțumesc!
Reporter: Bună seara! Nu știu dacă s-a întrebat:  lider USR, o alertă pe Facebook spune că e o modificare de ultimă oră în acest act normativ. Printr-o șmecherie este schimbat algoritmul de desemnare a delegațiilor în secțiile de vot și PMP, partid cu europarlamentari, este scos în favoarea grupurilor, grupului minorităților naționale din Camera Deputaților, altele decât cea maghiară, care primește în premieră un reprezentant. Și cu această modificare, în secțiile de vot rămâne să apere voturile doar USR-ul. Ce spuneți despre această acuzație?
Toni Greblă:  Nu e nicio modificare de ultimă instanță, este vorba de faptul că reprezentantul Grupului minorităților naționale din Camera Deputaților a fost trecut în etapa în care au fost trecute partidele politice parlamentare, deci a fost luat din etapa a treia și a fost trecut în etapa întâi, pentru că acolo îi e lui rostul, pentru că partidele politice parlamentare erau trecute în prima etapă; în a doua etapă sunt partidele europarlamentare. Nu s-a pierdut, nu s-a câștigat niciun loc decât din etapa a treia a fost trecut în etapa întâi, la un loc cu toate celelalte partide parlamentare. Repet, este grupul parlamentar al minorităților naționale din Camera Deputaților, minorități naționale, altele decât cea maghiară. Și din această cauză, ele, toate cele 27-28 de minorități cât compun grupul, trebuie să aibă și ele reprezentanți și au avut întotdeauna reprezentanți în toate scrutinurile care au fost organizate în țară, de 32 de ani încoace.
Reporter: Exit poll va fi la ora 22:00?
Toni Greblă: Nu este treaba Autorității Electorale. Urnele se închid cel mai târziu la 23:59.
Mihai Constantin: Vă mulțumesc foarte mult, în primul rând, dvs. domnule președinte, că v-ați exercitat acel drept de informare a opiniei publice despre procesul electoral, mai ales într-un an atât de important ca acesta, aici, de la tribuna Guvernului, imediat după ce ordonanța care comasează alegerile europarlamentare de cele locale a fost adoptată de către Executiv. Vă mulțumesc foarte mult!
Toni Greblă: Şi eu vă mulţumesc!
Mihai Constantin: Așadar, 09 iunie 2024 este data la care românii sunt chemați să-și aleagă europarlamentarii și aleșii locali la nivel de primării și consilii județene. Cred că, în bunul nostru obicei, comunicatul de presă după ședința de Guvern constă, de fapt, în ordonanța propriu-zisă, care, așa cum ați auzit și din partea domnului președinte, va fi publicată în următoarele ore în Monitorul Oficial și, cu siguranță, atenția abia se intensifică pe acest subiect. Așadar, vreau să vă mulțumesc! Dacă nu mai sunt alte întrebări, în această seară, vă invit să ne revedem sănătoși!

Citiți întregul articol
The Bearings Stores Tururi 4x4 Desert Safari - Călătoria ta abia începe